Design, og hva jeg tenker om det
En logo er ikke annet enn et symbol som brukes til å identifisere en bedrift eller en bestemt nisje i en bedrift. Dette danner grunnlaget for bedriftens identitet. Logoer består vanligvis av et navn, bokstaver, symboler eller bare om noe grafisk design.
En god logo hjelper med å identifisere en merkevare i et overfylt marked, men legger ikke noen verdi til produktene på egen hånd. Den eneste fordelen av å ha en logo er det faktum at folk vill være i stand til å identifisere enkelte produkter når de handler. Men når du får en logo designet må du sørge for at den er attraktivt og samtidig representerer din bedrift.
Derfor sørger logo designere for at når han skal lage logo kan den stå alene, representere hele bedriften din.
Hvis du ser nøye inn i definisjonen av begrepet merkevare design, er det et symbol eller design som også kan omfatte et navn eller begrep slik som å hjelpe folk plukke ut de varene og tjenestene som tilbys av en gruppe eller bedrift.
En merkevare er noe som gir ditt budskap til publikum på en klar og konsis måte. I tillegg til å spre et budskap, kan merkevaren kobler kundene med din virksomhet følelsesmessig for å motivere dem til å kjøpe fra deg, og dermed øke deres lojalitet mot merkevaren din (eller bedriften som helhet).
Vanligvis inneholder logoen også et slagord. Logoen er konstant for hele produktspekteret man har, men slagord er ulikt per produkt.
Slagordet ditt uttrykker fordeler så vel som den generelle kvaliteten på de tjenester og produkter som du tilbyr dine kunder. Derfor, når du kombinerer din logo og slagord ender du opp med et helt design som lar folk få vite hva du tilbyr og samtidig minner dem om bedriftens virksomhet.
Svært ofte bruker folk disse to begrepene om hverandre. Men som allerede nevnt er de helt annerledes. Brand design omfatter logoen din, men logoer inkluderer ikke et helt design. Logoen er bare et middel for å la folk til å kjenne deg i et marked, mens en merkevare hjelper i anerkjennelse samt spre budskapet. Derfor trenger alle bedrifter å gjøre effektiv bruk av disse to.
Ingen kommentarer »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL